Zamieszczone poniżej materiały pełnią jedynie funkcję informacyjną. Serwis uher.pl nie bierze odpowiedzialności za żadne działania wykonane na podstawie poniższych aktów prawnych. Jedynym źródłem prawa w Rzeczpospolitej Polskiej są akty prawne ogłaszane i wydawane w "Dzienniku Ustaw" i "Monitorze Polskim", a w przypadku prawa lokalnego uchwały Rady Miejskiej.
Uchwała Nr 0150/XXVI/ 197 /04
Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich z dnia 25 listopada 2004r.
w sprawie Statutu Sołectwa Osolin
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 7, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 2 i art. 48 ust. 1, w związku z art. 40 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Miejska w Obornikach Śląskich uchwala:
STATUT SOŁECTWA OSOLIN
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Sołectwo Osolin jest jednostką pomocniczą Gminy Oborniki Śląskie. 2. Granice sołectwa określa mapa stanowiąca załącznik do niniejszej uchwały. § 2. Organy sołectwa działają zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności: - z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), - z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zmianami), - ze statutem gminy.
§ 3. Niniejszy statut określa : 1) zakres działania i zadania Sołectwa Osolin, 2) organy sołectwa i zakres ich kompetencji, 3) zasady i tryb wyboru oraz odwołania organów sołectwa, 4) zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz podejmowania uchwał, 5) gospodarkę finansową sołectwa.
§ 4. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o: 1) Radzie Miejskiej - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Obornikach Śląskich, 2) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Oborniki Śląskie, 3) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Obornik Śląskich, 4) Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego statutu, 5) Zebraniu Wiejskim - należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa. 6) Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa, 7) Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć Radę Sołecką Osolina, 8) Przewodniczącym Rady Sołeckiej - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Sołeckiej Sołectwa Osolin, 9) Statucie Gminy - należy przez to rozumieć Statut Gminy Oborniki Śląskie, 10) Statucie - należy przez to rozumieć statut Sołectwa Osolin.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA SOŁECTWA
§ 5. Do zakresu działania sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz innych organów, a w szczególności: 1) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiany granic czy nazwy sołectwa, zmiany statutu gminy w zakresie regulacji dotyczącej jednostek pomocniczych, zmiany statutu sołectwa, przekazania lub odebrania sołectwu składników mienia komunalnego, 2) występowanie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa, 3) współpraca z radnymi, którzy kandydowali z terenu sołectwa, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami, 4) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, 5) organizowanie na terenie sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych.
Rozdział III
ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI
§ 6. Organami Sołectwa są: 1. Zebranie Wiejskie, 2. Sołtys.
§ 7. 1. Do kompetencji i obowiązków Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich istotnych sprawach należących do sołectwa. 2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy: 1) wybór i odwołanie Sołtysa, 2) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej oraz jej poszczególnych członków, 3) ustalenie liczebności Rady Sołeckiej, 4) podejmowanie uchwał w sprawach o których mowa w § 39, 5) podejmowanie uchwał w sprawach określonych w § 5 pkt 1 i 2 , 6) uchwalanie wniosków do konstrukcji projektu budżetu gminy na rok następny - w terminie najpóźniej do 15 września każdego roku, 7) uchwalanie wysokości udziałów mieszkańców w budowie urządzeń infrastruktury komunalnej na terenie sołectwa, sposobu zbierania środków od mieszkańców lub pozyskiwania ich ze źródeł zewnętrznych, 8) wyrażanie stanowiska w sprawach, w których wymagają tego przepisy prawa lub gdy wystąpi o to organ gminy, 9) podejmowanie uchwał o potrzebie, rodzaju, zakresie i sposobie wykonywania prac społecznie użytecznych przez mieszkańców sołectwa, 10) rozpatrywanie i przyjmowanie rocznych sprawozdań Sołtysa, 11) roczna ocena pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej.
§ 8. 1. Sołtys jest organem wykonawczym sołectwa i reprezentuje je na zewnątrz. 2. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami Rady Miejskiej.
§ 9. 1. Do kompetencji Sołtysa należy w szczególności : 1) wykonywanie zwykłego zarządu mieniem przekazanym sołectwu, 2) prowadzenie bieżących spraw związanych z gospodarowaniem środkami finansowymi sołectwa, 3) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców sołectwa, 4) występowanie z wnioskami do organów gminy w sprawach dotyczących potrzeb sołectwa , 5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa w zakresie: obronności, ochrony przeciwpożarowej, zapobiegania klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków, 6) udział w sesjach Rady Miejskiej, 7) podawanie do publicznej wiadomości uchwał, obwieszczeń, zarządzeń i informacji podlegających ogłoszeniu, 8) współpraca z organami gminy, 9) informowanie radnych z okręgu wyborczego obejmującego sołectwo o terminach zebrań wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej.
§ 10 . Sołtys - co najmniej raz w roku - składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie z całokształtu swojej działalności.
§ 11. 1. W razie niemożności pełnienia funkcji przez Sołtysa spowodowanej chorobą, dłuższym wyjazdem bądź innymi przemijającymi okolicznościami, jego obowiązki, przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące, wykonuje Przewodniczący Rady Sołeckiej. 2. W przypadku gdy niemożność pełnienia funkcji przez Sołtysa trwa ponad 3 miesiące, Zebranie Wiejskie podejmuje uchwałę o odwołaniu Sołtysa. Przepisy § 16 i § 17 stosuje się odpowiednio.
§ 12. Sołtys może otrzymywać dietę i zwrot kosztów podróży za udział w pracach organów Gminy na zasadach ustalonych uchwałą Rady Miejskiej.
§ 13. 1. Rada Sołecka wspiera działalność Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji. 2. Działalność w Radzie Sołeckiej ma charakter społeczny.
§ 14 . Do zadań Rady Sołeckiej należy w szczególności: 1) wybór przewodniczącego Rady Sołeckiej i zastępcy przewodniczącego. 2) pomoc przy przygotowywaniu Zebrań Wiejskich oraz sporządzaniu projektów uchwał Zebrania Wiejskiego, 3) organizowanie, w uzgodnieniu z Sołtysem, wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego oraz uchwał organów gminy dotyczących sołectwa. 4) występowanie do Sołtysa z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie.
§ 15 . 1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata. 2. Rada Sołecka liczy od 3 do 5 członków. 3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje jej przewodniczący w porozumieniu z Sołtysem. 4. Sołtys jest zobowiązany do uczestnictwa w posiedzeniach Rady Sołeckiej.
Rozdział IV
ZASADY I TRYB WYBORU ORAZ ODWOŁANIA ORGANÓW SOŁECTWA
§ 16. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, by mogły one odbyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.
§ 17 . Zebranie Wiejskie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania. O dacie i miejscu zebrania zawiadamia Sołtys - z upoważnienia Burmistrza - co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.
§ 18 . Wybory przeprowadza się w oparciu o urzędowy spis wyborców, sporządzony przez Urząd Miejski na podstawie prowadzonego rejestru wyborców.
§ 19. 1. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje Zebranie Wiejskie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i spośród nieograniczonej liczby kandydatów będących stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadających czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. 2. Uprawnionymi do zgłaszania kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej oraz do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. 3. Ta sama osoba nie może kandydować jednocześnie do Rady Sołeckiej i do pełnienia funkcji Sołtysa. 4. W przypadku zgłoszenia kandydatury osoby nieobecnej na Zebraniu Wiejskim, wymagana jest jej pisemna zgoda na kandydowanie.
§ 20 . 1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa. 2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu Wiejskim, najwcześniej po pół godzinie. 3. Zebranie Wiejskie, na którym przeprowadza się wybory, może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.
§ 21. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania Wiejskiego. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa. 2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy: 1) przedstawienie uczestnikom zebrania trybu przeprowadzenia wyborów oraz zasad głosowania i warunków ważności wyborów, 2) przyjęcie zgłoszeń kandydatów oraz ustalenie, czy spełniają oni warunki, o jakich mowa w § 19 ust 1, 3) przeprowadzenie głosowania, 4) ustalenie i ogłoszenie wyników wyborów, 5) sporządzenie protokołu z wyników wyborów. 3. Komisja skrutacyjna dokonuje ustalenia czy kandydaci spełniają warunki, o których mowa w § 19 ust 1 w oparciu o urzędowy spis wyborców. 4. Protokół z ustalenia wyników wyborów podpisują wszyscy członkowie komisji skrutacyjnej i przewodniczący Zebrania Wiejskiego.
§ 22. 1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów. 2. W przypadku uzyskania równiej liczby głosów "za" przez co najmniej dwóch kandydatów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające, w którym głosuje się tylko na te kandydatury.
§ 23. W sprawach nieuregulowanych w statucie, a dotyczących wyborów organów Sołectwa stosuje się odpowiednio przepisy statutu gminy Oborniki Śląskie.
§ 24 . 1. Odwołanie Sołtysa, Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków należy do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego. 2. Z wnioskiem o odwołanie Sołtysa może wystąpić: 1) Rada Miejska lub Burmistrz, 2) 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa. 3. Z wnioskiem o odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków mogą wystąpić podmioty wymienione w ust. 2 lub Sołtys. 4. Wniosek o odwołanie winien być uzasadniony na piśmie.
§ 25. 1. Do odwołania, o którym mowa w paragrafie poprzedzającym, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego statutu dotyczące wyboru, z zastrzeżeniem ust. 2 . 2. Głosowanie w sprawie odwołania z zajmowanych funkcji winno być poprzedzone wysłuchaniem osób, których dotyczy.
§ 26. 1. W razie odwołania Sołtysa lub Rady Sołeckiej Rada Miejska zarządza nowe wybory. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się jeżeli do upływu kadencji organu sołectwa pozostało nie więcej jak 3 miesiące. Do upływu kadencji obowiązki Sołtysa pełni Przewodniczący Rady Sołeckiej. 3. W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady Sołeckiej przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Rozdział V
ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ WIEJSKICH ORAZ PODEJMOWANIE UCHWAŁ
§ 27. 1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. 2. Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa: 1) inicjatywy uchwałodawczej, 2) udziału w dyskusji w sprawach objętych porządkiem obrad, 3) udziału w głosowaniach, 4) zgłaszania kandydatów i kandydowania na stanowisko Sołtysa i do Rady Sołeckiej.
§ 28. Zebranie Wiejskie, z zastrzeżeniem § 17 , zwołuje Sołtys: 1) z własnej inicjatywy, 2) na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu, 3) na wniosek Rady Sołeckiej, 4) na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza. § 29. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku. 2. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek winno odbyć się w terminie 7 dni od złożenia wniosku, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy. 3. Termin, miejsce i temat Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miejskim i sołectwie lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty. W zawiadomieniu podaje się porządek obrad Zebrania Wiejskiego.
§ 30. 1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu oraz gdy wzięła w nim udział co najmniej 1/10 uprawnionych, z zastrzeżeniem § 20 ust. 1 . 2. Sołtys otwiera Zebranie Wiejskie i przewodniczy jego obradom. 3. Zebranie Wiejskie może wybrać innego przewodniczącego obrad.
§ 31 . 1.Porządek obrad Zebrania Wiejskiego ustala Sołtys po konsultacji z Rada Sołecką. 2. Zmiany w porządku obrad Zebrania Wiejskiego wymagają przegłosowania.
§ 32. Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do: - stwierdzenia quorum, - określenia zasad zabierania głosu, - udzielenia głosu poza kolejnością, - określenia czasu wystąpienia każdego z mówców, - odebrania głosu, - zamknięcia dyskusji i zarządzenia głosowania, - zarządzenia przeliczania głosów, - żądania określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego, - zarządzenia przerwy.
§ 33. 1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych na Zebraniu Wiejskim. Zwykła większość oznacza liczbę głosów "za" większą od liczby głosów "przeciw". 2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą, na wniosek przegłosowany przez co najmniej 1/4 uprawnionych do głosowania, obecnych na zebraniu. 3. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada ustalonemu porządkowi obrad.
§ 34. 1. Z Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół. Protokół i uchwały podpisuje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego oraz protokolant. 2. Uchwały Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje do biura Rady Miejskiej w terminie 7 dni od daty podjęcia.
§ 35 . W przypadku podjęcia uchwały niezgodnej z prawem, Rada Miejska na najbliższej sesji stwierdza jej nieważność.
§ 36. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem do trybu pracy Zebrania Wiejskiego stosuje się odpowiednio przepisy Statutu Gminy.
Rozdział VI
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 37. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych statutem Gminy i niniejszym statutem.
§ 38. 1 W przypadku przeznaczenia środków finansowych na działalność sołectwa w budżecie Gminy, sołectwo gospodaruje tymi środkami w ramach budżetu Gminy. 2. W celu wydzielenia w budżecie Gminy środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań sołectwa, Sołtys w terminie do 15 września każdego roku w oparciu o uchwały Zebrania Wiejskiego, sporządza projekt wydatków i przedkłada go Burmistrzowi.
§ 39. 1.Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazanego przez Gminę i rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym nin. statutem. 2. Dochody ze składników mienia komunalnego przekazanego sołectwu w pierwszej kolejności winny być przeznaczone na koszty utrzymania tego mienia. 3. Przekazaniu podlegają następujące składniki mienia: 1/ budynek świetlicy wiejskiej w Osolinie, wchodzący w skład nieruchomości zabudowanej, oznaczonej nr geodezyjnym 40/3 AM-1 o pow. 0,03 ha, dla której założona jest księga wieczysta nr KW 16313.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 40. 1. Zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa. 2. Z wnioskiem o dokonanie zmian w Statucie Sołectwa może wystąpić Zebranie Wiejskie oraz Burmistrz.
§ 41. W sprawach spornych dotyczących stosowania statutu wiążącej interpretacji dokonuje Rada Miejska.
§ 42. 1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Miejska oraz Burmistrz na podstawie kryteriów zgodności z prawem, rzetelności, celowości i gospodarności. 2. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwały Zebrania Wiejskiego w przypadku jej niezgodności z prawem i przekazuje ją Radzie Miejskiej celem zajęcia stanowiska, ze stwierdzeniem nieważności.
§ 43. Traci moc uchwała nr XVI/133/95 Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich z dnia 15 grudnia 1995r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutów sołectw gminy Oborniki Śląskie.
§ 44. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Obornik Śląskich.
§ 45. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik 1. Mapka
|